OSAAVA PÄIJÄT-OSAAJA

A. Kehityskeskustelu

KOL2012 040

Joka esittää kysymyksen, on minuutin ajan typerys.
Joka ei sitä tee, säilyy narrina loputtomiin.

– Kiinalainen sananparsi –

Kansalaisopistojen päätoiminen henkilöstö käy henkilökohtaiset kehityskeskustelut vuosittain rehtorin/apulaisrehtorin/vararehtorin kanssa. Koska opistoissa on tuntiopettajia liian paljon henkilökohtaisiin kehityskeskusteluihin, opettajien ja ainealueiden kehittämispalaverit on pidettävä ryhmissä.

Ryhmäkehityskeskusteluissa painopisteenä on kunkin opettajan oma kehittymispolku, jota peilataan  ainealueen yhteiseen tulevaisuuden kuvaan.

* ———————————————————*

Esimerkki: Heinolan kansalaisopisto, kielet

* Pohjatyönä ryhmäkehityskeskustelujen aloittaiselle  kieltenopettajat kokoontuivat oma-aloitteisesti syksyllä 2013-syksyllä 2014muutaman kerran lukukaudessa yhteisiin tapaamisiin, joissa käsiteltiin mm. iPad-laitteiden käyttöä, lyhytkurssisisältöjä, koulutustarpeita sekä asiakkaan kohtaamista.

* Keväällä 2014 kieltenopettajat pitivät ensimmäisen yhteisen ryhmäkehityskeskustelun.  Mukana olivat liki kaikki opiston kieltenopettajat. Kokoontumisessa keskityttiin pitkälti kunkin tuntemuksiin ja kokemuksiin menneestä lukuvuodesta ja ongelmakohtien korjaamisesta sekä pohdittiin opettajien muita kuin kielenopetukseen liittyviä osaamisalueita. Myös kielen ja kulttuurin lomittamista käsiteltiin erilaisista näkökulmista.

* Keväällä 2015 pidettiin edelliskevään kokouksen tuloksena kieltenopettajien SWOT 1 -aamupäivä, jolloin  em. menetelmän avulla tutkittiin kieltenopetuksen nykytilaa ja tulevaisuutta.  Työskentelyn vetäjänä oli yksi opiston kieltenopettajista, joka päätyössään ammattikorkeakoulussa oli osallistunut SWOT-työskentelyyn ja opetuksen kehittämiseen sen avulla (esim. tämä osaaminen tuli esiin yhteisessä kehityskeskustelussa).

SWOT-työskentely kiteytyi lopputuloksena kolmeen tulevaisuuden mahdollisuuteen:
 1.- Profiilin nosto:  markkinoinnin ja näkyvyyden avulla –> sekä opettajat itse että setlementin markkinointiryhmä.
Vaatii opettajalta mm.  rohkeutta oman osaamisen esilletuontiin sekä uudenlaista sisäisen yrittäjyyden ajattelu- ja toimintatapaa.

2.
Koulutus:  kehittyminen opettajana ja ihmisenä –> opettajien jatkuva täydennyskoulutus tarpeellista.
Substanssiosaamisen lisäksi opettajille on entistä tärkeämpää saada vahvistusta myös tulevaisuuden opettajalta edellytettäviin osaamisen alueisiin.
3.
Oppilaitosyhteistyö:  (lukio, Wellamo, Salpaus) –> oppilaitosyhteistyön jatkuminen Osaava-hankkeen jälkeen.
Hankeen aikana synnytettyä, aiempaa tiiviimpää yhteistyötä oppilaitosten välillä kannattaa jatkaa ja kehittää edelleen. Oppilaitosyhteistyötä benchmark-tyyppisesti myös muiden kuin hankeoppilaitosten kanssa olisi myös hyvä kehittää, jotta oppilaitokset ja työntekijät eivät eristäytyisi liikaa vain omaan toimintaansa esim. taloudellisten supistusten vuoksi.

* Elo-syyskuun vaihteessa 2015 pidetään SWOT 2 -työskentely, jolloin haetaan konkreettiset yhteistyötavat opettajien ja markkinointiryhmän kesken. Tehostettu markkinointi konkretisoidaan teoiksi koko syksyn ajan, esim. ”kuukauden kieli” -toiminnalla.

*Ryhmäkehityskeskustelu menneestä ja tulevasta pidetään kieltenopetustiimin kanssa lukuvuoden päätteeksi huhtikuussa 2016.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s