OSAAVA PÄIJÄT-OSAAJA

A. Oppilaitosyhteistyö

Kun kerran näyttää siltä, että se mitä eniten pelkäämme, tapahtuu,
niin pelkää sinä onnistuvasi.

 

DSCF1490

Hankkeen alussa Päijät-Osaajalle perustettiin oppilaitosjohdosta muodostuva Ohjausryhmä  sekä eri ainealueiden opetus- ja suunnitteluhenkilöstöstä koostuva Suunnitteluryhmä.

Yhtenä hankkeen sisäisenä tavoitteena on ollut yhteisen suunnittelun sekä toteutuksen toimintamuotojen kehittäminen niin, että muodot olisivat ainakin osin mahdollisia myös hankerahoituksen ja hankeyhteistyön jälkeen.

Päijät-Osaaja -hankkeessa yksi haasteista, toisaalta samalla myös yksi silmiä avaavimmista havainnointikohteista, on ollut kolmen hankeoppilaitoksen hyvin erilainen toimintaympäristö, koko sekä henkilöstön määrä. Erilaisuuden kautta syntyvät koulutustarpeet sekä myös koulutusmahdollisuudet ovat toisaalta hyvinkin samanlaiset, osittain taasen hyvinkin toisistaan eroavat.

Joskus ongelma kehittämistyötä ja koulutuksia  ajatellen on se, että henkilöstöä on liikaa, toisinaan taas se, että henkilöstöä ei ole riittävästi. Molempi pahempi.

Päätoimisen henkilöstön osalta, jos oppilaitoksessa päätoimisia työntekijöitä on, osallistuminen ja osallistaminen on helpompaa kuin suuren tuntiopettajajoukon kohdalla.

——————————–

–> Mahdollisina tulevaisuuden yhteistoiminnan muotoina voidaan nähdä esimerkiksi:

* Yhteiset suunnittelupäivät
–> päätoiminen opetushenkilöstö
–> aktiivisten tuntiopettajien mukaan otto (esim. pedapaja -tyyliin)

* Pedapajat
–> opistojen omat opettajat jakavat osaamistaan kollegoilleen

* Opettajavaihto

* Hankeyhteistyö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s