OSAAVA PÄIJÄT-OSAAJA

B. Koulutukset – kaikki

IMG_6009

KOULUTUKSET JA PAJAT, Päijät-Osaaja 2010-2016

PVM KOULUTUS KOULUTUSPAIKKA
2016
30.9. Puhe judo ™ 1 Heinola
31.8. Käsityön uusia tuulia Wellamo / Helsinki
19.8. Tulevaisuuden osaaminen Itä-Hämeen opisto
27.5. Palvelumuotoilu 3 Heinola
23.5. Traumaattisten tilanteiden kohtaaminen Heinola
25.4. Kielet – some Wellamo
25.4. Käsityö – some Wellamo
26.2. Palvelumuotoilu 2 Heinola
6.2 Kuoronjohtajien koulutus Wellamo-opisto
2015
10.-17.10. Ensiavun peruskurssi Heinola
6.11. Palvelumuotoilu 1 Heinola
28.8. Muutoskoulutus 3 Itä-Häme

 

 

PVM KOULUTUS KOULUTUSPAIKKA
 2015
18.9. ja 2.10.  PREZI-ohjelma  Heinola
14.9. Koodauskoulutus Heinola
22.4 – 17.5. Elokuvaa viittoen Heinola
5.5., 6.5. ja 11.5. Ohjelmien yhteiskäyttö Heinola
8.5. iPadin perusteet Heinola
7.5. Kehittämispäivä – CAF, muutos Heinola
27.4. Kieltenopettajien SWOT Heinola
16.1. Oivallusta opetusmenetelmiin 2 Wellamo
2014
31.10. Muutos ja muutoksenhallinta 2 Wellamo
26.9. Oivallusta opetusmenetelmiin 1 Wellamo
5.9. Hyvinvoiva opettaja Heinola
2.9. Pilvipalvelut Heinola
22.8. Muutos ja muutoksenhallinta 1 Itä-Häme
23.4, 24.4. ja 25.4. Ohjelmien yhteiskäyttö Heinola
14.4. ja 15.4. Tabletti – peruskäyttö Heinola
28.3. Uudistuva ja monipuolinen opisto Heinola
7.3. ja 14.3. Power Point Heinola
7.2. ja 14.2. Word Heinola
7.2. Tulevaisuustaidot hyvinvoinnin rakentajina Wellamo
17.1. ja 24.1. Excel Heinola
2013
12.12. Apua pilvestä Wellamo
12.12. Moodle-paja Wellamo
4.12. Multimedia moniaistisessa ympäristössä Heinola
29.11. Second life – matka toiseen  maailmaan Heinola
8.11. Some ja blogi Heinola
17.10. Kuvankäsittely (Gimp) Wellamo
17.10. Basic FaceBook Heinola
11.10. Helppoa kuvankäsittelyä Heinola
10.10. Easy FaceBook Heinola
4.10. Some ja blogi Wellamo
28.9. LogoArt Heinola
27.9. FaceBook Wellamo
27.9. Kuvataidepaja Wellamo
21.9. Easy + Basic FaceBook Heinola
11.9. Basic FaceBook Heinola
4.9. Easy FaceBook Heinola
23.8. Taiteen perusopetuksen paja Wellamo
21.8. Kielten paja Wellamo
30.5. Markkinointipaja – internetmarkkinointi Itä-Häme
21.5. ATK/somepaja – some koulutuskäytössä Itä-Häme
7.5. Työhyvinvointikoulutus Wellamo
4.5. Liikunnan ja terveyden paja Heinola
22.4. ATK-paja Heinola
19.4. Kehityskeskustelupaja Heinola
PVM KOULUTUS KOULUTUSPAIKKA
16.4. Tietotekniikkapaja Wellamo
16.4. Käsityöpaja Wellamo
12. ja 13.4. Vertaisohjaajuuskoulutus Heinola
15.3. Aikuiskouluttajan perustaidot 2 B Heinola
8.3. Musiikkipaja Wellamo
10.2. Liikunnan ja terveyden paja Wellamo
8.2. Tuotteistamiskoulutus Wellamo
8.2. Aikuiskouluttajan perustaidot 2 A Wellamo
18.1. Kehityskeskusteluvalmennus työpaja Heinola
2012
23.11. Ideapöllytys koulutus/työapja Heinola
5.10. Pedagoginen johtajuus Heinola
28.9. Työturvallisuus (kuvataide, käden taidot) Wellamo
21.9. Työhyvinvointi Wellamo
24.8. Laatuseminaari 4 Heinola
22.8. Kieltenopettajien pedagoginen paja Wellamo
10.8. Laatutyöpaja Itä-Häme
22.5. Laatuseminaari 3 Itä-Häme
30.3. Oppiminen ja ikääntyminen Heinola
16.3. Laatuseminaari 2 Heinola
20.1. Laatuseminaari 1 Wellamo
27.1.-25.5. Laatutyöpajat (4 kpl) Heinola
10.2.-28.5. Laatutyöpajat (5 kpl) Wellamo
10.2. Aivot ja jaksaminen Heinola
2011
9.12. Toimistohenkilöstön Osaava-koulutus Itä-Häme
9.-10.12. Kuvataide/taiteen perusopetus, Benchmark Tallinna Wellamo/Tallinna
3. ja 10.12. Sibelius nuotinkirjoitusohjelma 2 Wellamo
2.12. Kehittämispäivä Wellamo
15.10. Unelma lasinkauniista arjesta Heinola
15.10. Liikunnanopettajien virikepäivä 3 Wellamo
14.10. Onnellisuus ja itsetunto Heinola
7.10. Vuorovaikutus ja ilmaisutaito Heinola
1.10. alkaen Aikuiskouluttajan perustaidot (5 op) Heinola
14.9. Kehittämispäivä Itä-Häme
10.9. alkaen Aikuiskasvatustiede, perusopinnot (25 op) Heinola, Wellamo
27.5. Väliseminaari Itä-Häme
1.3.-9.5. Microsoft Office -koulutukset (12 kpl) Heinola
29.4. Käsityönopettajien opintomatka Wellamo/Viljandi
27.3. Liikunnanopettajien virikepäivä 2 Itä-Häme
18.3. Osaava-seminaari Pieksämäki
11.3. Kieltenopettajien koulutuspäivä (SUKOL) Helsinki
19.2. Kieltenopettajien aktiviteettityöpaja Wellamo
11. ja 12.2. Sibelius – nuotinkirjoitusohjelma 1 Wellamo
12.2. Käsityönopettajien aktiviteettipaja Wellamo
PVM KOULUTUS KOULUTUSPAIKKA
 
2010
11.12.2010-25.2.2011 FaceBook koulutukset ( 2) Heinola
10.9.2010-21.1.2011 Some koulutukset ( 4 kpl) Heinola
11.12. Liikunnanopettajien virikepäivä 1 Heinola
10.11. Osaava-forum Helsinki
30.8. Kehittämiskokous Wellamo
17.9. Starttiseminaari Itä-Häme
Yksittäiset opettajat2010-2011
Pitkänen V liikunta
Mutanen S liikunta
Sorjanen A musiikki
Lievonen R musiikki
Niemeläinen T käsityöt
Heikkinen T atk
Heiskanen T käsityöt
Meiseri S liikunta
Lehtinen A-M liikunta
Liesmäki M luovuusterapia
Pöllänen S ilmaisutaito
Luoma E liikunta
Jokitalo I-L kuvataide

 

4 thoughts on “B. Koulutukset – kaikki

  1. Olen hanketehtävissä Heinolassa. Osallistuin syksyllä Itä-Hämeen opiston
    järjestämälle lyhytkurssille 27.8. – 21.12.2012. Annoin kurssipalautteen
    rehtori Risto Nummiselle. Palautteen mukaan kaipasin tiimioppimista eli
    opiskelijoiden ja opettajien muodostaman ryhmän tukea.

    Kokemukseni mukaan tiimioppiminen ja toteuttaminen on Itä-Hämeen
    opiston, järjestäjän vastuulla. Se ei synny itsestään. Itsestään syntyy
    vain kitka, epäsopu ja huonot tulokset.

    Systeemiajattelu ja opiskelijoiden ajatusmallien käsittely tulisi toteuttaa
    dialogin avulla jokaisen kurssin alussa. Muuten kurssilaisten ajatus-
    mallit ( väärät ) jäävät elämään pitkäksi aikaa ja haittaavat tulosten
    saavuttamista. Tarvitaan opettajan vast dialogin ylläpidon taitoa ja
    empaattista kokemusta.

    Tapio Piha, puh 050 – 5815917

  2. Tervehdys Tapio,
    kiitos kommentistasi – kirjoitat asiasta, joka meidän on otettava Päijät-Osaaja -hankkeessa huomioon. Dialogisuuden vahvistaminen ja tiimioppimisen periaatteiden/käytänteiden käyttöön otto ovat asioita, jotka meidän on otettava mukaan tuleviin opettajainkoulutuksiin.
    Empaattisuus on asia, jota ihmisen opettajanakin täytyy kehittää itsessään paljolti itse – jotain toki koulutuksella voidaan parantaa tuossakin suhteessa.
    Pieni joukko Päijät-Hämeen alueen opettajia kehittää itseään/osaamistaan jo tulevana perjantaina asiaa sivuten – mietimme kouluttajan johdolla sitä, miten voimme parantaa vuorovaikutustaitojamme ja miten voimme kehittyä ohjaajina (ei välttämättä niinkään perinteisessä opettajan roolissa, vaan aikuisten ohjaajina/tutoreina).

    Hienoa,että saimme Sinulta kokemuksellista tietoa ja näkemystä – sitä tarvitsemme tässäkin kehittämishankkeessa!
    Valoisaa talven jatkoa
    t. Juhani K

  3. Kiitoksia kommenteistasi Juhani K.

    Itä-Hämeen Opistossa ja kansalaisopistossa systeemiajattelun välineet ovat tärkeitä, koska laitosten johtoryhmien tehtäviin sisältyy painiminen suunnattomien monimutkaisuuksien kanssa. Jokainen kurssitilanne on jatkuvassa muutoksen tilassa. Ehkä johtoryhmien yksittäinen suurin taipumus on, että ne kohtaavat nämä monimutkaisuudet, dynaamiset realiteetit kielellä, joka on muotoiltu yksinkertaisia, paikallaan olevia ongelmia varten. Dynaamista monimutkaisuutta on se, että samalla toimenpiteellä on dramaattisesti erilaiset seuraukset sekä lyhyellä että
    pitkällä aikajänteellä. Todellinen vipuvoima, vaikutusvalta useimmissa johtamistilanteissa on siinä, että ymmärtää dynaamisen monimutkaisuuden
    pikkutarkan monimutkaisuuden asemasta. Itä-Hämeen opiston toiminta
    tähtää organisaatiossa työskentelevien henkilöiden oppimisen esimerkiksi
    kielikurssien opettajien, mahdollistamiseen, minkä avulla rakennetaan uutta tulevaisuutta sekä työntekijöille että organisaatiolle. Tähän liittyy
    kaksi tärkeää oppimisen tyyppiä. Ne ovat toistava oppiminen ja uudistava
    oppiminen.Kun oman kielikurssini päätyttyä maaliskuussa, erehdys huomattiin ja korjattiin kyseenalaistamatta tai muuttamatta systeemin arvoja, tarkasteltavana systeeminä oli yksilö ( ryhmä ) – oppiminen oli
    toistavaa. Uudistava oppiminen toteutuu silloin, kun yhteensopimattomuudet suunniteltuun korjataan aluksi tutkimalla ja kyseenalaistamalla vallitsevat muuttujat – tämän jälkeen on toimenpiteiden vuoro. Vallitsevat muuttujat ovat niitä parempana pidettäviä tiloja, joita
    yksilöt tavoittevat saadakseen tyytyväisyyttä toimissaan. Kurssillani niitä
    olivat tavoitteiden asettaminen ja saavuttaminen, negatiivisten tunteiden synnyttämisen ja tuottamisen minimointi, tiimioppiminen ja sisäinen sitoutuminen. Nämä vallitsevat muuttujat eivät ole perustana olevia uskomuksia tai arvoja. Nämä muuttujat on johdettavissa yksittäisten ihmisten toiminnan perusteella havainnoimalla näitä yksiköitä I-H organisaation toimijoina, käynnistämällä ja ohjaamalla heidän toimenpiteitään. Tapio Piha
    tapio.piha1@luukku.com

    • Aikuisten kouluihin tulevat suuret joukot oppivat enemmän siitä, mitä ne näkevät, kuulevat ja tekevät, kuin siitä, mitä ne lukevat. Kirjojen varassa tapahtuva oppiminen tuntuu näistä ihmisistä jotenkin vaikealta. On kuitenkin todennäköistä, että he joutuvat kokemaan pettymystä ( kielikurssi ) kahdesta syystä. Toinen näistä on oma syymme. toinen on se osittain. Ensinnäkin on vain vähän sellaisia opettajia, joissa itsessään on luovaa kykyä ja jotka keksivät harrastusta virittäviä menetelmiä. Toiseksi: meille oppilaille ei ole ennakolta selvitetty, mitä aito aikaansaannos todellisuudessa vaatii.
      Meille tuottaa pettymystä opetuksen muodollinen puoli – jokainen, joka on nähnyt,
      kuinka läsnäolijoiden määrä aikuisten luokissa vähenee jo muutanman istunnon jälkeen, tietää mitä tarkoitan – ja koska me emme ymmärrä, millaista jatkuvaa ponnistusta tehtävä heiltä vaatii, me olemme valmiit palaamaan tuttuun maailmaamme ja tyytymään siihen toisten avulla. Aikuisina me tahdomme päästä tuota pikaa tuloksiin ottamatta huomioon, että valmistautuminen luovaan työhön, olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten. Aikuisoppilaitosten tavoitteita on siis huolellisesti rajoitettava, rohkaisu ja myötätunto ovat ehdottomasti tarpeen. Me emme ole haluttomia. Tiukan paikan tullen me uskallaudumme uusille kokemuksen alueille, uusiin sosiaalisen organisaation muotoihin.
      Ja ne arvot, joita me löydämme oppimisen luovasta työstä, ovat lopulta juuri niitä arvoja, joita me elämältämme vaadimme.
      Tapio Piha

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s